Fokozódik a helyzet, beavatkozik a hadsereg: lánctalpas kétéltűeket küldenek a Dunához

Úton vannak a lánctalpas kétéltű járművek Szentesről Pilismarótra – közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf.

Jó az „öreg Táltos” a háznál: bemutatjuk a PTSZ–M-et.
Képek forrása: Facebook
Ismét beigazolódott, nem árt rendszerben tartani orosz „vasakat” – pláne, ha, akkora árvízzel kell megbirkózni, mint ami épp most sújtja Magyarországot.
Épp a napokban írta meg portálunk, hogy bevetették a Magyar Honvédség lánctalpas kétéltűit. A PTSZ–M-eket Szentesről, az MH II. Rákóczi Ferenc 14. Műszaki Ezredtől rendelték fel. Szerdán Neszmély körzetében teljesítettek szolgálatot az eszközök.
Szerencse, hogy a Magyar Honvédség sajnálatos mód tudatos leépítése a balliberális kormányzás idején nem érte el az immár hatvanéves PTSZ–M-ek kivonását a hadrendből.
A Táltos becenevet viselő lánctalpa járművet
1965-ben rendszeresítette először a szovjet hadsereg – olvasható a Totalcar vonatkozó cikkében. Összesen 1200 darabot gyártottak belőle.
Mint a szerző írja, a PTSZ alapjául a K–61 úszó gépjármű szolgált, amelynek sem a teherbírása, sem a teljesítménye nem volt kielégítő. „Ezért az orosz mérnökök keresztezték az ATSZ–59 tüzérségi vontató megoldásait a T–54-es harckocsi teknőjével és erőátviteli rendszerével.”
Erre az alapra helyezték a 11,5 méter hosszú, 3,3 méter széles és 2,65 méter magas, hasáb alakú felépítményt, amely magában foglalta a rakteret és a zárt, vegyifegyverek elleni védelemmel ellátott vezetőfülkét. Utóbbi fűthető, két főnyi személyzetnek tervezték a mérnökök, az lánctalpas úszó, szállító jármű terhelése pedig 10 tonna, vagy 70 személy. A ki- és berakodást rámpa segíti.
Csakhogy a szovjet hadvezetés kezdetben nem igazán volt elragadtatva a PTSZ teljesítményétől, túlságosan is alulmotorizált konstrukciónak bizonyult, ezért a mérnökök hozzányúltak a járműhöz, s igazából ekkor született meg PTSZ–M. A motortérben már a T–54-esekhez használt V12-es, 350 lóerős mindennel is el-elműködő erőforrás.
Ugyanitt olvasható, a lánctalpas kétéltűeket idehaza először 1970-ben vetették be, a nagy tiszai árvíz idején. Egy évre rá a Magyar Néphadsereg is rendszeresítette az egyébként lőszermentesítésre is alkalmas eszközt, s azóta számos alkalommal vetettek be PTSZ–M-eket magyarországi katasztrófahelyzetekben.
Úgy tudni, összesen 94 darab Táltost szereztek be a magyar elvtársak a szovjet elvtársaktól.
Ugyanakkor – mint arra a Totalcar szerzője is felhívja a figyelmet – a Magyar Honvédség még évekig számolhat a lánctalpas kétéltűekkel. Egy sikeres KEHOP-pályázatnak köszönhetően a honvédség egyik alcége 8 darab PTSZ–M-et újított fel. Jelenleg 21 darab működőképes ilyenfajta járműve van a honvédségnek.
Az árvízi védekezésben feltűnnek a honvédség elképesztő terepjáróképességgel bíró, elnyűhetetlen URAL márkájú teherautói (Ural–4320), azonban, ha még ezek sem lennének elegek, a KRAZ-okra ugyancsak lehet számítani.
Szükség esetén árvízvédelem a levegőből is
A H145M és H225M típusú helikopterek kiemelkedő szerepet vállalnak a természeti katasztrófák idején is a mentési és védekezési munkálatokban, írja a Világgazdaság. Legyen szó elszigetelt területekről, magaslatokról vagy nehezen megközelíthető helyekről, a Magyar Honvédség a levegőből csörléssel ment életet, szállít homokzsákokat és erősíti meg a töltéseket. Ezek a többcélú, modern helikopterek nappal és éjszaka egyaránt kulcsfontosságú információkkal látják el a katasztrófavédelem és vízügy szakembereit.
Ezt is ajánljuk a témában
Úton vannak a lánctalpas kétéltű járművek Szentesről Pilismarótra – közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
Ezt is ajánljuk a témában
Brutális pusztítást végeztek a szocialista, liberális kormányok a Magyar Honvédségben; az egyetlen szerencsénk az volt, hogy éppen akkor nem volt háború a térségben. Megszűntették a tüzérséget, eladtak, elkótyavetyéltek hulladékvas áron még bőven használható haditechnikákat; egyszóval: volt honnan (vissza)építeni a Honvédséget.
Kapcsolódó cikkek a Árvíz 2024 aktában.
Most azt a tizenöt mérföldkövet idézzük fel, amelyek alapvetően befolyásolták a történéseket.
200 ezer forintot kapnak a védekezésben részt vevő állami alkalmazottak, polgárőrök és önkéntes tűzoltók. Egyenként.
Egy hatalom nélküli politikus valóban csak homoklapátolásra jó ilyenkor, arra viszont vannak nála alkalmasabbak is.